Sari la conținut
Cum mi-am reparat laptop-ul căzut pe parchet prin firma de asigurare

Cum mi-am reparat laptop-ul căzut pe parchet prin firma de asigurare

Cine mă cunoaște mai bine poate spune despre mine că sunt o persoană căreia îi place comfortul și că în general mă declar deschis să plătesc pentru a mi-l menține. Pe cealaltă parte și sistemul suedez m-a încurajat să îmi protejez investițiile, de unde și impulsul spre a semna un contract cu o firmă de asigurări serioasă pentru a-mi asigura apartamentul și bunurile din el.

Ce acoperă polița de asigurare a unui apartament aflat pe teritoriul Suediei

Am observat la suedezi că aceștia iau in serios firmele de asigurări ale locuințele lor, deoarece sistemul este construit ca să funcționeze în perfectă armonie cu ele. De ce spun asta? Pentru că polița asigurării locuinței include și alte asigurări pe care în mod normal ar trebui să le cumpăr separat iar acoperirea unei astfel de asigurări este mult mai mare decât cea a unei polițe contractate la una din firmele de asigurări din România. Cu alte cuvinte, piața suedeză este una matură iar clienții sunt dispuși să plătească pentru seriozitate și calitate.

Pe scurt, aceasta este descrierea poliței de asigurare a apartamentului meu și acestea sunt condițiile de asigurare. În polița de asigurare Home Insurance Premier pe care o am sunt incluse:

– bunurile pe care le posed, le inchiriez sau le împrumut, unde limitele de compensare sunt de 4.000SEK pentru sume de bani și 15.000SEK pentru bicicletă. Sunt curios dacă o astfel de asigurare există și în România pentru banii împrumutați la “prieteni”, unde în vreo 2-3 situații nu i-am mai văzut înapoi;
– pentru electronicele sub 3 ani vechime se oferă echivalentul unui echipament nou, dacă acesta este distrus sau încetează să funcționeze. Cum electronicele și electrocasnicele vândute pe teritoriul Suediei vin uneori cu garanție de 1-2-3-5 ani (există chiar și garanție de 25 de ani pentru un pat suedez de la Hästens!), asigurarea locuinței poate fi văzută ca o acoperire adițională după încetarea duratei garanției unui produs sau ca posibilitate de reparare a unui produs în afara perioadei de garanție. Mai mult, dacă plătesc cu cardul de credit SEB MasterCard am inclusă acoperirea în garanție pe durata a 3 ani a bunurilor cumpărate, plus 90 de zile garanția diferenței în cazul în care prețul bunului cumpărat scade la alt magazin aflat pe teritoriul Suediei;
asistență juridică în limita a 250.000SEK în cazul în care dau în judecată firma care mi-a renovat apartamentul. Am fost în această situație cu firma care mi-a făcut renovarea și care s-a dovedit a fi neserioasă. Angajații acestei firme (cu angajați români) au venit și au reparat defecțiunile, însă dacă am fi ajuns la tribunal, costul meu ar fi fost 25% din cel total iar restul de 75% ar fi fost suportat de firma de asigurare. Ca idee, un avocat suedez costă aproximativ 1.000SEK pe oră și urcă în preț în funcție de complexitatea cazului;
– defectarea sistemului de canalizare sau de aprovizionare cu apă, dezastre naturale sau accidente în trafic;
– acoperirea costurilor bunurilor personale sau a documentelor personale pierdute sau furate pe teritoriul Suediei sau al altei țări pe durata a 45 de zile cu posibilitate de extindere. Asigurarea se aplică pentru toți membrii familiei, indiferent dacă călătoresc separat sau împreună. Practic, când am fost plecat 40 de zile prin Asia nu am mai făcut nicio altă asigurare de călătorie;
– acoperă costurile tratamentului medical, al spitalizăriii și costul de întoarcere în țara de origine;
– acoperă costurile de călătorie neterminată, în cazul în care concediul meu nu a putut continua datorită unui accident sau a unui caz de boală, ori în cazul în care trebuie să renunț la concediu pentru a vedea o rudă de gradul întâi care se află în situația unei boli avansate;
– travelXtra: asigurare de anulare a călătoriei datorită stării de sănătate sau a unui accident. În acest caz, firma de asigurare decontează costurile ce nu se pot recupera de la agenția de turism;
– asigurarea bunurilor transportate pe durata unei mutări între două reședințe;
– acoperirea costurilor consultațiilor la un psiholog în urma unui accident. Se decontează un cost de 1.500SEK pentru fiecare tratament și un total de maxim 15.000SEK.

Chiar și în cazul unui incident, dacă aș ajunge la sediul Poliției Suedeze probabil cineva m-ar fi întrebat dacă am asigurare la locuință, întrucât efortul recuperării bunurilor furate este mult mai mare. Și, de ce nu, dacă am posibilitatea să fiu ajutat de firma de asigurare, de ce să nu o fac fără stres?

Povestea primului meu incident

Întâmplarea nefericită ce m-a făcut să apelez la firma de asigurare a pornit de la faptul că am adormit pe canapea cu laptop-ul în brațe în timp ce mă uitam la un film.

Acesta a căzut pe parchet pe durata somnului meu, lovitură ce a cauzat îndoirea ecranului și iluminarea mai puternică a panoului TFT în colțul îndoit al ecranului.

Practic, nu a fost doar un defect cosmetic ci și unul de funcționalitate.

Am atașat factura de achiziție și pozele în contul de Dropbox împreună cu un mic filmuleț pentru a evidenția defectul. În cazul în care incidentul ar fi fost doar de natură cosmetica, nu aș fi putut folosi polița de asigurare:

După ce am agreat cu firma de asigurare că e vorba de un defect de funcționare, am trimis laptop-ul prin poștă în service la Timrå Data. S-a înlocuit întreaga carcasă, tastatura și ecranul TFT pentru un cost de aproximativ 10-11.000SEK (1.100EUR) care reprezintă jumătate din costul laptopului MacBook Pro 13″ cumpărat în luna februarie 2017. Costul meu final a fost de 700SEK (73EUR), sumă pe care am plătit-o la ridicarea pachetului de la poștă.

Deoarece reparația a fost efectuată la un service autorizat Apple, nu mi-am pierdut garanția laptop-ului iar învățătura de minte pe care am tras-o din experiența aceasta e să pun laptop-ul pe masă în cazul în care simt că mi-e somn.

Concluzia

Faceți-vă asigurare la locuința din Suedia și utilizați-o rezonabil când e nevoie, întrucât vă poate scuti de cheltuieli neplăcute și neprevăzute. Și nu vă zgârciți cu varianta scumpă a asigurării, deoarece o sumă modică plătită în plus poate acoperi o daună în genul celei pe care am avut-o eu.

Mă declar client mulțumit de firma If, așa că v-o recomand și vouă. Prețul unei polițe de asigurare depinde de suprafața apartamentului și de locația lui, iar din acest motiv găsesc irelevant să dau cifre pentru costul anual al asigurării mele.

Din toată întâmplarea asta, singurul inconvenient a fost faptul că laptop-ul a așteptat aproape o lună până când i-a venit rândul în service. A fost perioada verii iar angajații din Suedia au dreptul în mod legal la 4 săptămâni de concediu consecutiv în lunile iunie, iulie și august!

2 comentarii la articolul "Cum mi-am reparat laptop-ul căzut pe parchet prin firma de asigurare"

  1. Zanet Dan

    Salut Andreas!

    Sunt totusi curios si vreau sa te intreb daca poti afla cu cat o sa iti creasca acum asigurarea si pe ce perioada.

    răspunde
    • Nu am primit nicio înștiințare pentru creșterea costului poliței. Utilizată în mod rezonabil, asigurarea e posibil să crească în preț datorită inflației (undeva în jur de 2% – nu știu exact). La fel, dacă ai multiple incidente pe o perioadă scurtă de timp ar fi posibil ca firma de asigurări să înceteze contractul dintre tine și ei.

      Firmele de asigurări sunt pentru a fi utilizate în mod rezonabil atunci când ai nevoie. Altfel, toată lumea ar abuza sistemul.

      Oricum, mă bucur că există astfel de firme și că sunt serioase!

      răspunde

Lasă un comentariu

Câmpurile marcate cu *, sunt obligatorii.

Poți trimite mesajul folosind taguri HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Mă găsești și aici
Abonează-te prin email
Arhivă