Sari la conținut
Cum rezolvă scandinavii problema natalității: fă-o pentru țara ta!

Cum rezolvă scandinavii problema natalității: fă-o pentru țara ta!

Mi-a atras atenția o știre din România, de luna trecută:

Bucureştiul este capitala europeană cu cea mai mică rată a natalităţii. Se nasc doar 8,4 copii la mia de locuitori, de două ori mai puţini decât în Londra sau Bruxelles. Tinerii bucureșteni se gândesc mai întâi la carieră şi la situaţia financiară. Potrivit oficiului de statistică al Uniunii Europene, în Bucureşti se nasc 8,4 copii la 1.000 de locuitori, în timp ce în Londra şi Bruxelles, numărul nou-născuţilor este dublu. Specialiştii se aşteaptă ca pe viitor piaţa muncii să aibă de suferit.


“Factorul care inhibă natalitatea cel mai mult este sentimentul de insecuritate. Oamenii nu ştiu bine cum va arăta viaţa lor peste un an, doi, cinci. Atunci sunt mai puţin tentaţi să aibă copii”, spune Mircea Kivu, sociolog.

– via Digi24

Dar mai sunt și alți factori:

Raportorul Special pe probleme de sărăcie extremă și drepturile omului al Consiliului pentru Drepturile Omului al Organizației Națiunilor Unite, Prof. Philip Alston, a criticat recent în declarația sa de la sfârșitul misiunii din România eforturile statului român în privința combaterii sărăciei și deprivării materiale. Dincolo de cifrele despre de rata sărăciei, rata deprivării materiale, rata analfabetismului în rândul tinerilor sau despre eforturile financiare publice dedicate diferitelor domenii sociale, Raportorul a adus în discuție natura politică a diferitelor intervenții și măsuri menite a combate sărăcia. Mesajul central al discursului a fost acela că autoritățile publice românești marginalizează complet problematica sărăciei, precum și efectele de durată ale sărăciei, mai ales pentru copii și tineri.

– via OpenPolitics.ro

Presa românească a scris destul de mult pe seama acestui subiect, dar în practică nu am văzut nimic concret.

Bun, să revenim în Scandinavia.

Danemarca: ceea ce nu poate face un guvern, rezolvă o agenție de turism

Pentru a rezolva problema natalității, agenția daneză de turism Spies Rejser a venit cu o campanie inedită: “Fă-o pentru Danemarca”.

Danemarca trece printr-o criză. Rata natalității este în scădere. Mai puțini danezi înseamnă mai puțin suport pentru populația în curs de îmbătrânire – și tragic, mai puține concedii rezervate prin agenția de turism Spies. Din niște studii făcute de danezi a rezultat faptul că danezii fac cu 46% mai mult sex în concedii, și pentru că mai mult sex înseamnă o șansă mai mare de a avea copii, firma prescrie un concediu romantic pentru a salva viitorul Danemarcei.

Fă-o pentru Danemarca (2014):

Fă-o pentru mama (Fă-o pentru Danemarca 2, 2015):

Fă-o pentru totdeauna (Fă-o pentru Danemarca 3, 2016):

Mai mulți copii → reducere mai mare prin agenția de turism.

În iunie 2016, la doi ani după prima campanie Spies Rejser, Copenhagen Post scrie:

The maternity ward in Herning/Holstebro is expecting a 14 percent increase in babies during the summer months compared to last year. Just looking at August, the increase will be 25 percent.
 
There has already been a spike in births this year. According to figures from the national statistics keeper Danmarks Statistik, there were almost 1,000 more babies born during the first quarter of 2016 compared to the same period last year.
 
If the trend continues, the annual number of births in Denmark will exceed 60,000 for the first time in years. The rise follows a lull in births. In 2013, just 55,873 babies were born – the lowest number since 1987.

Ei da, uite că se poate! Cu o investiție minimă au creat o campanie națională cu impact, și-au sporit vânzările, și-au consolidat poziția pe piață și și-au atins scopul dorit: au rezolvat una din problemele unei țări din lumea întâia!

Suedia: o activitate fizică pe durata orelor petrecute la serviciu poate crea o productivitate ridicată

Practic, să crești un copil este destul de scump. Spre exemplu, în Suedia, costul alocat creșterii unui copil până la vârsta de 18 ani a fost estimat la aproximativ 1.400.000SEK (aproximativ 148.000EUR), declară Madelen Falkenhäll, angajată Swedbank, pentru ziarul Dagens Nyheter. O cred pe cuvânt, pare un cost realist pentru Suedia!

În ziarul Norrbottens-Kuriren citesc azi că Per-Erik Muskos, membru al consiliului comunei Övertorneå, a creat luni o moțiune care să permită angajaților să facă sex în timpul programului de lucru.

Per-Erik spune că municipalitatea suferă de o natalitate scăzută, deci procreerea trebuie încurajată. În timp ce sexul este o forma excelenta de exercițiu și are efecte pozitive asupra organismului uman, municipalitatea ar împușca doi iepuri dintr-o lovitură: ar încuraja angajații să meargă acasă timp de o oră din pauza de exerciții fizice și să facă sex cu partenerul, deci să își îmbunătățească viața în cuplu.

Firmele suedeze au găsit o conexiune între sănătate și profitabilitate. Există un studiu făcut de către cercetătorii de la Universitatea din Stockholm și Institutul Karolinska, care a fost publicat în Journal of Occupational and Environmental Medicine (JOEM). Studiul arată că este posibil să folosim timpul la serviciu pentru exerciții sportive sau alte măsuri de promovare a sănătății, și în același timp să atingem o productivitate ridicată. Același rezultat poate fi obținut și pentru mai puține ore muncite, în combinație cu o sănătate mai bună ca și consecință a activităților fizice.

Alternativ, funcționează și work smart, but not hard – mentalitate acceptată în majoritatea companiilor suedeze care își îmbunătățesc continuu procesele (le simplifică sau le automatizează) și au grijă de angajații lor.

 

Poză copertă: Captură YouTube la campania “Do it for Denmark”, 00:07.

2 comentarii la articolul "Cum rezolvă scandinavii problema natalității: fă-o pentru țara ta!"

  1. In Londra si Bruxelles se nasc de 2 ori mai multi copii decat in Bucuresti? Daca imi ziceai asta acum 100 de ani, as fi numit doar saracia ca motiv. Doar ca, daca ne gandim ca cele mai des intalnite nume de copii nou-nascuti la baieti actualmente sunt Mohammed si variantele lui, e de inteles de ce Londra si Bruxelles-ul bat Bucurestiul. Nu zic ca e rau, ca Mohamed e asa de popular, doar ca e realitate, ca ne place sau nu.

    (https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/livebirths/bulletins/babynamesenglandandwales/2015).

    răspunde
    • Bun. M-am uitat pe link-ul tău și văd pentru Anglia:

      „The latest data shows that Muhammad was the 12th most popular name given to baby boys in 2015. It also shows that Mohammed and Mohammad were in the top 100 as well – standing at 29 and 68 respectively, while Muhammed was just outside the top 100, at 121.”

      E ca și cum te-ai lua de România, că cel mai popular nume e Ion sau Vasile. Anglia e o societate multiculturală, iar acel nume e comun în mai multe țări. Să nu uităm că Anglia are relații apropiate cu anumite țări foste colonii, de unde imigrația în Anglia este mai mare. E vorba de locul 12. Dacă englezii nu pot trăi cu asta, le sugerez pe viitor să procreeze mai mulți englezi cu numele John! :-)

      răspunde

Lasă un răspuns

Mă găsești și aici
Abonează-te prin email
Arhivă